2013. november 6., szerda

Bardejov, az ékszeresdoboz

Az utikönyvünk pontosan ezzel a kifejezéssel élt a bártfai városházára.
Valóban igazat írt, tüneményes, ellenállhatatlanul kis aranyos a régi városháza a középkori város közepén. 
Azt hiszem úgy tudnám a legjobban leírni, ha azt mondanám, hogy olyan mint a karácsonyi mécsestartó kis porcelánházikók. Világító ablakokkal, szépen festetten szabályos téglalapalapú.
Bártfa középkori városközpontjában tényleg ilyen érzés ragad az emberen, mintha belecsöppent volna egy kis játékváros közepébe, templommal, egyenes utcaházsorral a tér körül, szinte vártam, hogy havazni kezdjen és karácsonyi fahéjillat lengjen körbe. De csak az eső szemerkélt. Ennek ellenére Bártfa a kedvencem a szepesi városhangulatok közül. Eperjes is kedves, Késmárk is Lőcse is, de de nekem Bártfa városközpontja a mindenem. Mesebeli városka tényleg.

A busz és vonatállomástól ( a kettő egy helyen van, közös váróteremmel) szerintem öt perc séta volt az egész. rögtön látni a városfalakat, tehát egyértelmű volt merre kell haladnunk.
A férjem mindenáron be akart nézni a templomba, tehát megcsodáltuk. Nem tudom miért ez az erős tiltakozás, ha egy templomot pusztán látványosságként kell megnéznem. Talán mert egy idő után minden olyan egyforma a templomokban. Apszis, szentélykörüljáró, oszlopok, rozettaablak, boltívek, dongaboltozat, színes üvegablakok, szentképek, orgonakarzat.  Amikor már X- dik templomot látom akkor már szinte alig lehet felfedezni egy-egy különbséget. Például én már most sem tudom mi a különbség az eperjesi és a bártfai templombelső közt. Pedig nem olyan régen láttam a kettőt egymás után. Mindegy a bártfai díszesebb volt, aranyozottabb ebben biztos vagyok.

S végre voltak szuveníres boltok. Nekem ezek a mániáim, ha kirándulunk. Vmit hozni kell. Csak annyi a kacat és soha semmi értelmes nincs. Bardejovban tele volt mh szlovák feliratú és zászlójú dolgokkal, hát ilyesmit úgy elvből nem vettem volna, szóval végül beértem a szokásos hűtőmágnes-képeslap duettel. Nem igazán számítanak turistákra Szlovákiában egy városban sem, ez az igazság.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése